Wednesday, June 15, 2016

KRITIKAN SOSIAL: Jendela Menghadap Jalan

DALAM SESEBUAH NOVEL, TERDAPAT KRITIKAN SOSIAL PENGARANG SAMA ADA SECARA LANGSUNG ATAU TIDAK LANGSUNG.  HURAIKAN KRITIKAN SOSIAL YANG TERDAPAT DALAM NOVEL YANG ANDA PELAJARI.
(Contoh Jawapan)
Novel yang saya kaji ialah novel Jendela Menghadap Jalan karya Ruhaini Mat Darin. Pengarang ada menyentuh kritikan sosial dalam novel ini. Pengarang menyentuh tentang sikap tidak bertanggungjawab ketua keluarga yang menjadi amalan dalam kalangan masyarakat.  Sebagai ketua keluarga, banyak tanggungjawab yang perlu digalas.  Watak Seman, suami kepada Che Jah menunjukkan kegagalannya sebagai ketua keluarga..  Seman seorang kaki botol, suka berjudi dan kaki judi.  Seman tidak menunjukkan contoh yang baik terhadap anak-anaknya dan dia juga seorang yang panas baran.  Anak-anak Seman gagal dididik dengan nilai murni sehingga mereka tercicir dalam pelajaran dan terlibat dalam masalah penagihan dadah. Mereka juga sering dituduh mencuri bukan sekadar harta ibu bapa mereka malahan harta penduduk kampung.  Seman akhirnya ditangkap kerana mencuri kubah masjid setelah perbuatannya dibongkar oleh Che Jah, isterinya.
Selain itu, kritikan sosial yang diutarakan oleh pengarang adalah berkenaan masalah keruntuhan akhlak yang berlaku dalam kalangan remaja.


 Selamat mengulangkaji:)

7 comments:

  1. Terima kasih. Perkongsian anda amt membantu saya

    ReplyDelete
  2. Songket beebenang emas kritikan sosaial adake

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nota yang sangat bagus dan laman web yang terbaik...😍😍

      Delete
    2. Nota yang sangat bagus dan laman web yang terbaik...😍😍

      Delete
    3. Nota yang sangat bagus dan laman web yang terbaik...😍😍

      Delete
  3. Edc titanium - Table of contents - TITanium Art - The
    Buy a printable edc titanium revlon titanium max edition online, printable, or find titanium plate flat irons on TITanium Art Store. We're the #1 provider of high joico titanium quality, high-quality printable titanium hair clipper and titanium nitride coating service near me custom  Rating: 5 · ‎9 reviews

    ReplyDelete