·
Menulis pendahuluan dalam dua baris ayat sahaja.
· Perlu menukar
arahan soalan dengan menggunakan perkataan yang bersinonim(sama maksud) dengan
kata atau frasa tersebut.
Contoh:
(a) Faktor : sebab, punca, perkara yang mempengaruhi (SPP)
(b) Kesan : implikasi, akibat, kebaikan, keburukan, impak (ImpAk Baik Buruk)
(c) Langkah : cara, usaha, kaedah, inisiatif, tindakan (CUKIT)
(d) Ciri : sifat, bentuk (SB)
(e) Masalah : cabaran, halangan, kekangan (CHK)
(f)Tujuan : matlamat, objektif (MOb)
(g) Fungsi : peranan
Contoh:
(a) Faktor : sebab, punca, perkara yang mempengaruhi (SPP)
(b) Kesan : implikasi, akibat, kebaikan, keburukan, impak (ImpAk Baik Buruk)
(c) Langkah : cara, usaha, kaedah, inisiatif, tindakan (CUKIT)
(d) Ciri : sifat, bentuk (SB)
(e) Masalah : cabaran, halangan, kekangan (CHK)
(f)Tujuan : matlamat, objektif (MOb)
(g) Fungsi : peranan
# Singkatan bagi memudahkan pelajar mengingati sinonim di atas boleh diubah mengikut kreativiti masing-masing.
Isi-isi tersurat
·
Mengenal pasti isi-isi
tersurat yang terdapat di dalam petikan seperti mana arahan atau kata kunci pertama
dalam soalan.
·
Isi-isi tersurat boleh dikenal
pasti dengan menandakan atau menggariskan ataupun membuat blok menggunakan pen
berwarna.
·
Pelajar digalakkan menulis isi
tersurat dengan menyusun mengikut tertib dengan menggunakan ayat yang gramatis
dan lengkap.
·
Gabungkan isi-isi tersurat
dengan menggunakan kata hubung atau penanda wacana yang sesuai seperti selain
itu, sehubungan itu, dalam pada itu dan sebagainya. Ia boleh menjimatkan bilangan patah perkataan yang ditulis.
·
Pelajar hendaklah memastikan
isi-isi yang ditulis memenuhi arahan atau kata kunci dalam soalan.
#Pelajar boleh menyalin semula ayat sama ada mengikut baris ataupun menyalin sebahagian ayat di dalam petikan tetapi pelajar dilarang menyalin bulat-bulat daripada petikan.
Isi-isi Tersirat
·
Bina isi-isi tersirat berdasarkan
arahan atau kata kunci kedua dalam soalan.
·
Isi tersirat merupakan isi
yang tidak terdapat di dalam petikan yang diberi.
·
Pelajar boleh mengemukakan
dua, tiga atau empat isi tersirat tetapi sekurang-kurangnya dua isi tersirat.
·
Olahan ayat dengan menggunakan
ayat sendiri amat digalakkan dengan syarat ayat tersebut hendaklah gramatis dan
lengkap.
·
Pelajar digalakkan
menggabungkan isi-isi tersurat dengan menggunakan kata hubung atau penanda
wacana yang sesuai seperti selain itu, sehubungan itu, dalam pada itu dan sebagainya.
·
Pelajar hendaklah memastikan
isi-isi yang ditulis memenuhi arahan atau kata kunci dalam soalan.
Penutup (Kesimpulan)
·
Ayat penutup perlu ditulis dengan
menggabungkan dua bahagian iaitu:
a) Ayat berbentuk cadangan (perlu)
b) Ayat berbentuk harapan (agar)
Selamat maju jaya:)
a) Ayat berbentuk cadangan (perlu)
b) Ayat berbentuk harapan (agar)
Selamat maju jaya:)
No comments:
Post a Comment